UtiliteitsbouwBenthem Crouwel ArchitectsProRailVerwol, Delft (stationshal)/ Korlam, Sint Oedenrode (sporenkap)Gemeente Rotterdam en ProRailTeam CS, een samenwerkingsverband tussen Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten en West 8Arcadis, Mobilis en STEP EngineeringReizigers, winkeliers, horeca, NS (Kantoor) |
Omschrijving
In het kader van het Nationaal Sleutelproject Rotterdam Centraal is het Centraal station getransformeerd in een nieuw openbaar vervoersknooppunt dat naast de spoorwegen, de Hoge Snelheidslijn, metro en RandstadRail accommodeert. Het vernieuwde station verbindt stadsdelen en is als overdekt nieuw stadsplein een aanjager voor de ontwikkeling van Central District.
Houttoepassingen binnen het project
De draagconstructie van de overkapping van het spooremplacement is grotendeels van hout. Honderden lamineerde houten liggers dragen de glazen sporenkap waarin fotovoltaische zonnecollectoren zijn geïntegreerd. In totaal is er 2.162 m3 aan gelamineerd hout in het dak verwerkt voor de draagconstructie.
In het plafond van de stationshal is 135.000 strekkende meter FSC Western Red Cedar hout gebruikt. De houten afwerking aan de binnenzijde van de hal creëert een warme ambiance waarin de reiziger een prettig verblijf wordt geboden en zorgt voor een uitstekende akoestiek.
Motivatie
Kwaliteit ontwerp
De houttoepassingen in het project dragen aanzienlijk bij aan de enthousiaste omarming van het project door de reizigers en bewoners van de stad. Bij opening va het station is het station door verschillende media niet alleen als het best station van Nederland ontvangen (NRC-Next) maar ook al het mooiste van het land (NRC Handelsblad) en beste nieuwe station gebouwd na de 2e wereldoorlog (De Architect)
Bijdrage aan imago hout
De kosten-efficiëntie en de uitgekiende logistiek van de houten sporenoverkapping (tijdens de gehele bouw hebben de treinen gewoon doorgereden) zijn indrukwekkend. De dakliggers en 79 kolommen zijn in de krappe tijdsplanning tijdig op locatie te leveren en gemonteerd.
De houten liggers van de sporenkap hebben naast een constructieve functie ook een decoratieve functie, omdat zij ook als zonwering dienst doen. In combinatie met het glazen dak zorgt dit voor een bijzonder lichteffect en een lichtvoetige sfeer op de perrons. De met hout afgewerkte stationshal oogt uitnodigend en vriendelijk. Door zijn omvang en opvallende verschijning en vanwege de functie van het gebouw wordt het gebruik van de hout dagelijks aan ca. 110.000 reizigers getoond. ( In 2025 waarschijnlijk meer dan 300.000 reizigers).
Vernieuwende aspecten en andere bijdragen aan de houtarchitectuur
De bouw en exploitatie van een station stelt zeer hoe operationele en veiligheidseisen aan materiaalgebruik (brandveiligheid, onderhoudsarm, etc.). Hout blijkt hier uitermate goed toe te passen. Ook de levert het hout een mooie bijdrage aan de akoestiek, die nodig is in een dergelijke grote, druk bezochte hal.
Duurzaamheidsbijdrage
Er is gekozen voor FSC western red cedar omdat het zeer duurzaam, stabiel en lichtgewicht is.
De gelamineerde houten dakconstructie is geproduceerd in Europees Vurenhout. Alles is PEFC gecertificeerd hout; hout afkomstig uit duurzaam beheerde bossen.
Korte omschrijving activiteiten inschrijver
Architect van Rotterdam Centraal
Website: www.benthemcrouwel.nl, www.west8.com, www.mvsa.nl