Houten wielerbaan Omnisport

Sander Douma Architecten BNA BV

Ontwerp en realisatie houten wieler- en atletiekbaan.

Toepassen van zoveel mogelijk geprefabriceerde onderdelen waardoor veel maatvaster gewerkt kan worden en de montagetijd verkort wordt.

Houten wielerbaan Omnisport

Omschrijving
Ontwerp en uitvoering wieler- en atletiekbaan
Voor het Omnisportcentrum te Apeldoorn heeft Sander Douma Architecten het ontwerp gemaakt voor een 250 meter lange houten wielerbaan en een 200 meter lange indoor atletiekbaan. De bouw van beide banen is uitgevoerd door zusterbedrijf SDA Velodromes.

Combinatie wielrennen/atletiek
De wens van de opdrachtgever was om een indoor atletiekbaan te positioneren binnen de wielerbaan zodat de overige stadionvoorzieningen (tribune, restaurant) rondom de beide banen gepositioneerd konden worden. De ontwerpuitdaging lag in het feit dat de banen 5 en 6 van de atletiekbaan overlappen met de noodzakelijke veiligheidszone aan de binnenzijde van de atletiekbaan. Om de combinatie toch mogelijk te maken is ervoor gekozen een deel van de atletiekbaan demontabel te maken en een deel te overbouwen met een demontabele safety zone voor de wielerbaan.

A-accommodatie
Het Omnisportcentrum te Apeldoorn is de nationale A-accommodatie voor zowel baanwielrennen als indoor atletiek. De in het complex gelegen sporthal is de thuisbasis voor de volleyballer van Dynamo, een van de Nederlandse topclubs. Met de realisatie van deze accommodatie is het mogelijk het NK indoor atletiek weer in Nederland te houden (werd tot die tijd in België gehouden). Eind maart 2011 zal het WK baanwielrennen in Apeldoorn plaatsvinden.

Motivatie
Hout en plaatmateriaal
Beide banen zijn met uitzondering van de rubberen toplaag van de atletiekbaan geheel opgebouwd uit hout en plaatmateriaal. Ook voor de veiligheidszone van de wielerbaan is voor plaatmateriaal gekozen (gedeeltelijk gemonteerd op metalen frames). Voor elke onderdeel is gekozen voor het meest geschikte materiaal.

Wielerbaan
De wielerbaan is op gebouwd uit bijna 300 unieke houten spanten met hierover een houten vloer van lariks. De hoofdligger van de spanten heeft de vorm van een hockeystick. De liggers van gelamineerd hout zijn met een CNC frees exact op maat gemaakt. Doordat deze liggers uit een geheel bestaan wordt op de bouwplaats veel montagetijd bespaard met het uittimmeren van de overgang van de horizontale veiligheidszone via de lichthellende cote d’azûr en een ronding naar de schuinte van de wielerbaan. Over de in hoogte verlopende spanten wordt een vloer aangebracht van lariks balkjes met een doorsnede van 40 x 40 mm.

Atletiekbaan
Ook de atletiekbaan bestaat uit bijna 300 spantjes dan wel liggers. De spantjes zijn samengesteld uit gelamineerd hout en ook de horizontale liggers zijn uitgevoerd in gelamineerd hout. Er is voor lamineren gekozen omdat dit veel minder werkt, recht en vormvast is, eigenschappen die noodzakelijk zijn om uiteindelijk een vlakke atletiekbaan te krijgen.
Het dek van de atletiekbaan bestaat uit 2 lagen van 15 mm dikke pellosfloor. De tweede laag is verspringend aangebracht en volledig verlijmd en doorgeschroefd op de eerste laag waardoor het hoogteverloop en de verkanting ter plaatse van de bochten geleidelijk en vloeiend is.

Safety zone
Omdat de safety zone (nagenoeg) naadloos aan moet sluiten op de wielerbaan is gekozen voor een uit te timmeren constructie. Omdat de wielerbaan aan de basis rond en exact waterpas is, is het zeer lastig de aansluiting in bijvoorbeeld beton te maken. De toplaag van de safety zone is uitgevoerd met Wisa Hexa grip platen (sterk, antislip, slijtvast en gemakkelijk schoon te houden). Deze platen zijn aangeleverd in zogenaamde maxiplaten (3,85 x 1,65 meter) waardoor het aantal naden tot een minimum beperkt is gebleven.

Knelpunten die door de vernieuwing zijn verbeterd of opgelost
Precisie en snelheid van montage zijn beter in de hand te houden.

Redenen waarom het onderwerp de concurrentiepositie van hout of houtproducten verbetert
Door de eindkwaliteit te verhogen en door de kosten te beperken worden alternatieven zoals beton op afstand gehouden.

Inschatting van de toename van het houtgebruik ten gevolge van de vernieuwing
Voor dit specialisme is geen inschatting te maken.

Mate waarin de vernieuwing bijdraagt aan duurzaam bouwen
Alle producten zijn met FSC label verkrijgbaar. Voor alternatief in beton zijn bodemstoffen nodig.

Wanneer heeft de ontwikkeling plaatsgevonden?
2008

Waar is de vernieuwing toegepast en/of verkrijgbaar?
Sander Douma Architecten/SDA Velodromes.

Korte omschrijving activiteiten inschrijver
Architectenbureau

Website: www.sanderdouma.nl

Premium Drupal Themes by Adaptivethemes